Köra för fort

Jag håller oftast hastighetsbegränsningarna när jag kör bil.

Det gör mig till en konstig, präktig typ. Så GÖR man ju inte.

Jag känner mig som en bromskloss. Andra bilister ligger i häcken på mig och pressar. Kör om mig så fort chansen ges. Gärna på dumdristiga och demonstrativa sätt.

Speciellt gillar de att köra om just när jag passerar sjuttiskylten på väg ut från ett femtiområde – just när jag håller på och accelererar – och när de kör om FÅR jag ju inte accelerera. För det är ju så fruktansvärt irriterande att jag håller hastighetsbegränsningarna när det är femtio, så de bara måste ta sig om så fort möjlighet ges, innan de blir tvungna att ligga bakom en sån där bromskloss ute på sjuttivägen OCKSÅ.

Och om jag nu håller hastigheten, så måste jag ju vara fullkomligt inkapabel som förare också, det säger ju sig självt.

Visst, jag inser att det ofta går bra att köra i högre hastighet än den angivna, att det för det allra mesta är mer eller mindre riskfritt. De flesta gångerna går det bra.

Men det finns folk med bättre kompetens än jag inom området, folk som har det som yrke att bedöma lämplig maxhastighet för vägar, folk som helt enkelt vet mer än jag – och mer än de flesta bilister. Experter. Kunnigt folk på myndigheter. Det enda rimliga är att anta att de kan göra en bättre bedömning än jag. Jag väljer att lita på dem. Det måste vara en grundläggande princip i ett samhälle. Och annars kan jag knappast förvänta mig att folk ska lita på mitt omdöme i frågor där jag är experten.

Jag har ändå respekt för att alla inte kommer till samma slutsatser som jag i denna fråga. En del håller sig till hastighetsbegränsningarna, andra inte, och det stör mig inte särskilt mycket om det rör sig om några tiotal km/h över gränsen utanför tätorten (men inom 30-, 40- och 50-område tycker jag man ska hålla hastigheten). Men det obegripliga för mig är att det är JAG som anses göra fel – trots att det är (nästan) alla de andra som bryter mot lagen. (Lagar. Ni vet sådana där saker som riksdagen – framröstad av oss alla tillsammans – beslutat om.)

_______________________

Andra om att köra för fort:

Ljungbergs blogg

2 kommentarer

    • Björn Abelsson21 april, 2011 kl. 12:17
    • Svara

    Många trafikanters inställning till hastighet och hastighetsgränser är mycket märklig. Den gamle trafiksäkerhetsprofessorn Kåre Rumar skrev en gång en artikel ”Den inflammerade hastighetsdebatten” där han tog upp några av de frågor som du berör i din blogg.

    Till en del beror fortkörningen på vår oförmåga att uppleva hastighet. De flesta av oss har en nedärvd respekt för höga höjder och balanserar inte obehindrat på en smal planka 10 m över marken. Men att 10 m motsvarar en hastighet på 50 km/h har vi ingen känsla för och accepterar därför glatt att bilarna susar förbi oss på någon decimeters avstånd i denna hastighet.

    Till en del beror inställningen till hastighet också på det vi kan kalla paradoxen mellan den individuella säkerheten och den kollektiva risken (också detta formulerat av Kåre Rumar). Från individuell synpunkt är trots allt risken att bli skadad i en trafikolycka ganska liten, och skillnaden i risk mellan att köra exempelvis 70 km/h eller 80 km/h går knappast att uppfatta eller ens bedöma. Men från en samhällelig synpunkt är skillnaden i olycksutfall mellan 70 km/h och 80 km/h mycket tydlig. Om medelhastigheten på en väg höjs från 70 km/h till 80 km/h så ökar antalet dödade och svårt skadade med 70 procent!

    Jag ska inte påstå att jag själv är något större föredöme i trafiken eller att jag aldrig kör fortare än tillåtet. Där är nog Christer Ljungberg bättre än jag (fast jag har också ”bara” fått två fortkörningsböter i mitt liv). Men jag accepterar fullt ut att myndigheterna sätter hastighetsgränser som är anpassade till vilket krockvåld människor tål i olika situationer och att polisen övervakar att dessa hastighetsgränser efterlevs och bötfäller dem som kör för fort. Och självklart är det den som kör fortare än tillåtet som gör fel – inte den som följer fartgränserna. I bland kan det visserligen vara så att den egna hastighetsmätaren visar litet för mycket och att man i själva verket bara kör 63 km/h när man tror att man kör 70. Men även att köra långsammare än vad skyltarna anger är fullt lagligt och dessutom i många fall det enda säkra.

    Vänliga hälsningar

    Björn Abelsson, trafikplanerare

      • sanne21 april, 2011 kl. 18:46
        Författare
      • Svara

      Jo, precis, det är ju max-hastighet – då är det ju tillåtet att köra långsammare, men det verkar folk bara acceptera när det gäller epatraktorer och lantbruksfordon.
      Själv har jag aldrig fått fortkörningsböter, men så har jag ju bara haft körkort i ungefär tio år.

Lämna ett svar till Björn Abelsson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.