Medelklassen offrar för lyxen – men det är väl knappast sig själva de (vi?) offrar?

Den här artikeln från TT kunde man läsa i ett antal svenska tidningar i helgen. Och ja, jag har också observerat det här. Det förväntas av ”vanligt” folk att man ska kunna resa till Thailand eller på andra lyxiga semestrar (ja, jag betraktar det som lyx), köpa ”märkesvaror” och ny elektronik med mera. Och detta finansieras genom att man väljer lågprisalternativ för en hel del av de vardagsvaror man behöver. Lågprismat, lågpriskläder, och så vidare.

Lyxen får de ju själva glädje av.

Men inte sjutton är det de själva som offrar sig. I de allra flesta fall är lågprisalternativen helt okej – i konsumtionsleden. Det låga priset beror på besparingar i tillverkningsleden.

Mataffärernas lågprisalternativ är inte ekologiska.

Och hur är det med lön, sociala aspekter, arbetsförhållanden som arbetstid, övertidsersättning, arbetsmiljö och säkerhet, eller miljöaspekter i övrigt där lågprisalternativen framställs? Och hur transporteras de hit? Från vilka länder? Är de som tillverkar vuxna?

Är tillverkningen hållbar ur ekologiskt, ekonomiskt och socialt hänseende?

”Besparingen” görs ju någonstans, annars hade inte lågprisalternativen varit billigare. Det är ju fullkomligt självklart – det kan vilken barnunge som helst förstå. Ändå verkar många inte fatta. Eller, jag tror inte de vill fatta. För då skulle de ju vara tvungna att välja de dyrare alternativen till sin vardagskonsumtion. Och då skulle de vara tvungna att avstå från den årliga Thailandsresan och behålla mobiltelefonen så länge den fungerar.

Att vara en medveten konsument är ju jobbigt!

”Man känner att man har rätt till de här sakerna, annars är man inte en del av dagens konsumtionssamhälle. Man är inte en människa som är värd någonting om man inte kan konsumera som de som konsumerar bäst.” står det i artikeln.

Rätt till de här sakerna? Även om man orsakar lidande hos andra människor och förstör planeten och levnadsomständigheterna för ett stort antal andra arter?

Det är skrämmande. Och det är svårt att uppfostra barn till att inte basera människovärde på konsumtion när det är detta de möter från omgivningen.

Vi behöver samarbeta kring detta! Alla tänkande föräldrar har en viktig roll i detta. Alla måste vi dra vårt strå till stacken.

Frågan är om vi kan göra något mer konstruktivt, som gör att vi tillsammans blir större än bara summan. Men hur? Upprop? Fast det känns så… överanvänt?

Och jag känner mig förolämpad när Coop i sin reklam vänder sig till ”alla barnfamiljer” och talar om att de sänkt priset på sina lågprisalternativ. Jag tycker det är ett fruktanvärt otrevligt antagande att vi, bara för att vi har barn, vill ha det billigaste. Herregud, mitt främsta skäl att handla hos dem (i den mån jag gjort det) har alltid varit deras utbud av ekologiska och miljömärkta produkter.

Läs också:

Handla dyrt eller resa till Thailand

Om att vara nöjd med sina val

…och att unna sig…

5 kommentarer

1 ping

Hoppa till kommentarformuläret

    • Lena28 oktober, 2011 kl. 22:11
    • Svara

    Apropå den där Coop-reklamen – den gör mig jätteilsken. Vi handlar nästan alltid på Coop, men absolut inte för att det skulle finnas lågprisvaror. Då kunde vi lika gärna handla på Lidl. Nej det är ju just för att det finns ekologiska alternativ på nästan allt, särskilt till barnen med bra barntvål och sånt. Funderar på att skriva till dem faktiskt.

      • sanne28 oktober, 2011 kl. 22:13
        Författare
      • Svara

      Ja, gör det!

    • Louise Stephan1 november, 2011 kl. 14:54
    • Svara

    Hej,
    Just nu har Coop en kampanj där vi gör reklam för en permanent prissänkning på ett antal varor i vårt lågprissortiment X-tra. Det är varor som kycklingfilé, ris, spagetti och köttbullar. Bra och prisvärd vardagsmat som vi vet är efterfrågad av många barnfamiljer. Vi marknadsför samtidigt andra erbjudanden med olika varor och prissegment, för att tillgodose olika smaker, behov och plånböcker. Självklart är det du som kund som väljer.

    Coop är störst på ekologiska och miljömärkta livsmedel inom den svenska dagligvaruhandeln räknat både i antal produkter i sortimentet och i försäljningsandel. Det ekologiska och miljömärkta livsmedelssortimentet ökade under 2010 med 223 artiklar, eller cirka 10 procent. Under året införde vi också ett nytt Änglamark-sortiment för mejerivaror med bland annat mjölk samt färska kryddor.

    Hälsningar
    Louise Stephan, pressansvarig Coop

      • sanne5 november, 2011 kl. 18:33
        Författare
      • Svara

      Coop har även kommit in med ett svar per mejl:
      ”Tack för ditt mail och dina synpunkter!

      Reklamfilmen du syftar på är en del i vår marknadsföring av att Coop nu gör en permanent prissänkning av ett antal varor inom vårt lågprissortiment X-tra.
      Tanken med filmen är att på ett humoristiskt sätt visa vilka varor som ingår i prissänkningen, som t ex kycklingfilé, ris, spagetti och köttbullar.
      Mat som är enkel att laga till för barnfamiljer som ofta har ont om tid – och till ett konkurrenskraftigt pris. Vi marknadsför samtidigt andra kampanjer med olika varor och prissegment.
      För oss är det viktigt att kunna tillgodose olika smaker och plånböcker.

      På vår hemsida http://www.coop.se kan du som konsument också vara med och tycka till om vilka varor vi ska sänka priset på nästa gång. ”

      Reklamfilm? Jag har inte sett någon reklamfilm. Jag har sett text i en massa reklamblad och tidningsannonser från Coop, det är det jag syftar på.

        • sanne5 november, 2011 kl. 18:36
          Författare
        • Svara

        Det som stör mig är just antagandet att vi, för att vi har barn, skulle vilja ha det billiga (sämre) alternativet. Att vi, för att vi har barn, skulle skita i miljön och sociala aspekter. Visst, erbjud ni ett billighetsalternativ – men skippa fördomarna och förolämpningarna :-)

  1. […] ibland handlar det ju då om den ännu mer indirekta effekten. När unnandet bekostas av att man köper billigare varor i andra sammanhang – med allt vad det […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.