Söndag. Tjock tidning. Bland annat 32 sidors bilaga om resor.
Nej, det är inte en reklambilaga, även om man skulle kunna tro det. Det är redaktionellt material (förstås blandat med annonser, som det ju alltid är i en tidning). ”Ett temamagasin från Sydsvenska Dagbladet.”
Jag har skrivit om det här förut. Flera gånger. (Här och här och här. Förmodligen på fler ställen.) Det gör mig förbannad att jag ska behöva göra det igen.
För, som jag skrivit tidigare: Sydsvenskan har fattat det här. Allvaret och läget när det gäller klimatet och jorden.
ÄNDÅ fortsätter man med resereportage, eller som idag en hel resetidning. En hel tidning som går ut på att locka folk att resa kors och tvärs över jorden. Långa resor. Korta resor. Weekendresor. Men flyg, flyg, flyg. Som om det inte fanns en morgondag att bry sig om. Som att ansvaret hela tiden är någon annans, och som att vi fram tills dess att någon annan löser det kan fortsätta att suga ut vartenda uns ur den stackars planeten.
Eller jag vet inte. Jag fattar inte. Jag bara tycker det är för jävligt. Och jag tycker det är för jävligt att jag vid det här laget blivit upprörd över detta så många gånger att jag numera börjar bli blasé.
Dagstidningar ska ägna sig åt att granska samhället. Inte sälja flygresor genom vackra resereportage. Speciellt inte när man vet effekterna.
Så vad gör att Sydsvenskan (och andra tidningar – det här Magasinet är tydligen ett samarbete med DN och GP) trots allt väljer att göra den här sortens tidningar? Ja, det kan ju inte gärna handla om brist på insikt och kunskap. Som sagt var, bevisligen finns insikten även på redaktionsnivå på Sydsvenskan. Ändå gör man det här.
Så jag får väl anta at det handlar om pengar. Att det helt enkelt är så förbannat lönsamt att välja att göra resereportage och resetidningar att man väljer att bortse från de långsiktiga konsekvenserna. Att det på något vis måste komma en massa pengar från någon (reseföretagen?) som vill att man ska göra de här tidningarna.
Ja, det känns som ett fult antagande. Det skulle ju innebära att Sydsvenskan typ är onda på riktigt.
Men altså, vad ska jag tro egentligen då? För jag fattar verkligen inte. Snälla Sydsvenskan, förklara hur ni resonerar. Förklara varför ni tycker det är viktigare att svensk medelklass idag får åka på glassiga semesterresor för att liva upp höstmörkret än för mina barn och barnbarn och framtida generationer ska ha en dräglig tillvaro?
2 kommentarer
1 ping
Hej Sanne,
Sydsvenskan har resereportage varje vecka. I söndags hade vi som du skriver en bilaga med resematerial som vi gjort ihop med GP och DN. Det här materialet är mycket uppskattat av våra läsare – och som du skriver våra annonsörer.
Jag håller med dig om att vårt viktigaste uppdrag är att dra fram nyheter, som turerna bakom Högevallsbadet och Peter Mangs morderkännande.
Men Sydsvenskan är – och ska förbli – mer än så. Vi vill beröra och engagera även på andra sätt. Till våra nyheter kommer det även fortsättningsvis att finnas andra berättelser och annat viktigt innehåll. Huvudskälet är att våra läsare efterfrågar det, men finansieringen av en dagstidning är också ganska komplicerad. Utan reseannonser skulle vi inte ha råd med den högkvalitativa och resurskrävande journalistik som innebär granskning och ger avslöjanden.
Dessutom, vi vet att våra läsare är begåvade människor och jag tror faktiskt inte att de/ni skulle resa mindre om vi fattade beslutet att sluta med resematerial. Tror du det?
Pia Rehnquist,
redaktionschef Sydsvenskan
Författare
Det var ett märkligt svar.
Era läsare är förmodligen som folk är mest, det vill säga en blandning av människor med olika begåvning, olika kunskapsnivåer, olika grad av insatthet i olika frågor och så vidare.
Oavsett vilket ämne ni skriver om, så finns det förstås både människor som själva redan har bildat sig en stenhård uppfattning om saker som ni inte kommer att rubba – men också väldigt många människor som inte har en så stark uppfattning i just den frågan. Som till exempel när det gäller resor: jag kommer inte att lockas till flygresor av era resereportage, eftersom jag benhårt bestämt mig för att låta bli. Men för väldigt många andra människor, som inte har den benhårda övertygelsen i just den frågan, kommer resereportagen självklart att påverka dem. Det betyder inte att de är obegåvade. Om alla som är begåvade helt enkelt skulle låta bli att resa utifrån eget sunt förnuft så vore redan klimatproblemen lösta, men det är ju uppenbarligen inte så…
Är inte det på något vis själva grunden för att ni gör en tidning, att ni på något vis tror att det ni skriver har någon sorts inverkan på människors liv och åsikter etc? Om ni inte trodde det så kunde ni ju lika gärna låta bli?
Och jo, jag tror att ni genom att sluta med resereportage skulle kunna vara med och bidra till minskat resande. Ni, de artiklar ni skriver, de reportage ni väljer att ha med i tidningen, är en del av normaliserandet i samhället. Ni skriver om denna typ av resor, och det bidrar till att människor betraktar det som något normalt, något folk gör mest, något som inte är ifrågasatt – något man nästan förväntas göra eller som i alla fall är okej att göra. Om ingen skrev om den sortens resor skulle förmodligen betydligt färre ens fundera på att göra sådana resor. Det hänger för övrigt samman med nudging som ni ju skrivit om vid nåt tillfälle.
Vänd på det: Tror jag på allvar att folk reser mer för att ni skriver såna här reportage? Ja, självklart. Det tror jag, och det tror era annonsörer också. Det är ju därför de betalar för annonserna, och därför de vill se den här sortens text. Det tror nog du också.
För övrigt så är det ju inget som säger att ni inte alls ska ha resereportage. Det går att resa utan att flyga – även om det är svårt att tro när man läser resereportage. Om ni nu menade allvar med era insikter inom klimatområdet så skulle ni ju kunna bestämma att ni helt enkelt bara skulle göra resereportage där resan gjordes med tåg, buss eller cykel. Till exempel.
Du skriver att ni vill beröra och engagera. Och det tycker jag absolut ni ska. Men jag tycker inte ni ska göra det genom bedrägliga luftslott som skadar allas vår framtid. Det finns gott om sätt att beröra och engagera utan att ställa till skada och utan att sälja er. Jag begriper att ni behöver annonsintäkterna, MEN det är inte samma sak som att ni måste skriva EGNA reportage som uppmuntrar till det som sabbar miljön.
Och jag hävdar att det berör och engagerar mycket mer med någon som faktiskt står upp för och lever upp till sina egna slutsatser. Någon som tar konsekvenserna av sina insikter. Vilket jag alltså menar att ni borde göra när det kommer till klimatet.
[…] Sydsvenskan har svarat på mitt inlägg om söndagens resebilaga: Hej Sanne, […]