De dyker upp så fort någon lanserar något nytt och bättre via Facebook. De där extrema typerna.
Ett mejeri lanserar en ny ekologisk ost. Då dräller det in ett helt gäng och klagar över att det inte är vegetabilisk löpe, och några till som deklarerar att man inte alls borde äta mjölkprodukter utan bli vegan.
Det lanseras en ny smak av ekologiskt godis. Och då kommer ett gäng kommentarer om att de borde sluta använda gelatin.
Det kommer en ny smak av ekologisk yoghurt. Och den innehåller citronsyra, kemiskt framställd – och plötsligt handlar hela kommentarsfältet om det och inget annat.
Och alltså, jag vet att ni menar väl. Men jag tycker ändå ni borde låta bli. Världen förändras inte till det bättre av att ni klagar på dem som faktiskt anstränger sig. Världen kommer aldrig att bli precis som ni vill genom ett enda stort kliv. Förändring tar tid. Och så som ni håller på är risken istället stor att de där personerna som kämpar på med att åstadkomma förändring inom sin nisch inte orkar kämpa. De har säkert fullt upp med att motivera förändringarna de genomför inför dem inom företaget som vill göra som de alltid gjort. De behöver inte skit från andra hållet också -de behöver stöd.
Och det som behövs för att förändringen ska fortgå åt rätt håll är istället att de produkter som är bättre än de gamla efterfrågas. Av tillräckligt många.
Därför behövs fler vanliga miljösvenssons. Folk som köper den där ekologiska osten. Trots eller kanske just för att det faktiskt är en helt vanlig ost.