Sveriges obekvämaste matkedja är tillbaka.
Det skriver Coop i senaste numret av medlemstidningen Mer Smak. Och så talar de om en massa bra saker de gjort genom tiderna – datummärkning, ekologiskt, frigående höns och så vidare.
Och visst, Coop/Konsum har en grundmurat gott rykte. Men det är fruktansvärt länge sedan jag kände att de levde upp till det.
Fortfarande påtalar till exempel representanter för Coop gärna om att de har det största ekologiska sortimentet. – Men ärligt talat, vad gör det för skillnad om produkterna inte finns att köpa i affärerna? Ica har kanske ett mindre ekosortiment i ”listorna” – men de jobbar stenhårt på att öka det och får ut det även i sina mindre butiker. Och Ica verkar jobba på att ekoutbudet ska tilltala ”vanligt folk” – inte bara miljömuppar som älskar att lägga bönor i blöt ;-)
Dessutom tycker jag att det genom åren funnits rejäla tveksamheter i andra verksamheter som Coop knutit till sig i olika samarbeten. Under ett antal år fanns till exempel kopplingar till klädkedjan KappAhl, som inte alls är någon stjärna på miljöområdet. På det hela taget känns det som är det här med miljö och hållbarhet och ansvar är ett eget litet segment inom Coop och att det helt tappat kopplingen till ”resten” av verksamheten. Så medan omvärlden sakta men säkert börjat inse att miljö inte är något lyxfluff som man kan ägna sig åt om man vill eller låta bli om man hellre vill det, så känns det lite som att Coop gått i motsatt riktning och låtit miljö bli ett särintresse för miljömuppar – och resten av verksamheten går ut på att öka konsumtionen. (Det är säkert inte hela sanningen, men det är åtminstone det intryck de ger.)
Dessutom har jag alltid fått intrycket av att Coop är mer intresserade av stadskunder. Det är inne i städerna och de större tätorterna som Coop finns – ute på landet är det andra affärer som sköter mathandeln. Som Ica. Och i min vardag är det i längden faktiskt viktigt att jag kan handla, med ett bra utbud, där jag bor.
Men okej. Coop vill ta tillbaka ledartröjan:
… någonstans längs vägen tappade vi bort varför vi finns, och vilken uppgift vi har. Vi började tro att vi är som alla andr matkedjor.
Nu är det slut med det.
Vi tänker göra allt vi kan för att återigen bli den goda kraften i mat-Sverige.
Vi vill göra det lättare att välja mat som är godare, mer hälsosam och framställd på ett mer hållbart sätt…”
Tja, det är ju på tiden. Men välkomna tillbaka. Under tiden ni sysslade med annat har ni hunnit bli omsprungna. Men de andras försprång är nog inte ointagligt än.
Nu kanske vi kan få till en riktigt härlig tävling om att vara bäst?
Pingback: Coop ordnar tävling med flygresor som pris – miljöimage bara när det passar? | Sanne skriver