Telia ringer. Eller ja, Företaget Dittendatten ringer på Telias uppdrag, till oss som har både bredband och telefoni hos dem.
Jag kan förstås samtalet sedan innan. Jag håller inte så god koll på intervallen, men ja, vi har haft samma variant sedan tidigare (även om försäljaren i slutändan säger att det i alla fall inte var Företaget Dittendatten som ringde den gången).
”Vi undrar om ni är nöjda?” Ja, jo, allt funkar som det ska, och hade vi varit missnöjda så hade vi väl bytt vid det här laget.
”Telia vill ge er ett erbjudande för att gynna er som har både bredband och telefoni hos dem.” Jaha.
”Så jag undrar, hur har ni löst det med TV?” Tja, vi har en box.
”Har ni Viasat eller Boxer?” Öh, nej, vi har en box. Vi har bara markbundna kanaler.
”Var kommer boxen ifrån?” Få se nu… Net on net kanske? Eller Clas Ohlson?
”Och vem har ni den kopplad till – vem levererar TV åt er?” Alltså, vi har en antenn på taket, från den går det en sladd ner till boxen, och sedan en annan sladd in i TV:n!
”Jaha, och vilka kanaler har ni då?” Tja, SVT:s kanaler, TV4, TV6…
Slutligen lyckades han i alla fall fatta, tror jag…
”Jaha… ja, jag bara undrade. För vi har alltså ett erbjudande för att vi vill göra det billigare för de av Telias kunder som har både telefoni och bredband hos dem. Ett erbjudande som ska ge billigare TV.” Mmm. Men det blir ju knappast billigare än ingen kostnad alls (utöver inköpet av boxen för några hundralappar).
”Nähä… Ha en bra kväll i alla fall!”
Men OM nu poängen verkligen vore att göra något som vore ekonomiskt fördelaktigt för oss som valt att ha både bredband och telefoni hos Telia, så skulle ju erbjudandet handla om rabatt på avgifterna av de tjänster vi har hos Telia. Inte rabatt på tjänster vi inte har hos Telia, inte har hos någon annan och inte alls vill ha. (Den delen av samtalet skippade jag dock den här gången; jag brukar ta den men orkade inte idag.)
Ursäkta Telia, men hur korkade tror ni att vi är? Självklart kommer ni inte med erbjudandet för att gynna oss utan för att gynna er själva och locka över kunder från konkurrenter.
En vacker dag tröttnar jag och byter både telefoni och bredband till en annan aktör som åtminstone inte tvingar stackars telefonförsäljare att sitta och ljuga för mig om era intentioner. (Om det nu finns några sådana ärliga aktörer?)
One response to “Varför inte satsa på ett erbjudande som verkligen gynnar oss – som ni påstår att ni vill?”